Wednesday, August 20, 2008

Ayah Saya.

Ayah seorang yang tegas dalam mendidik anak-anak,biasanya kami lebih rapat kepada emak daripada ayah.Ayah saya seorang yang tinggi lampai dan masa tu bekerja sebagai buruh di Gopeng Consolidated,sekarang dipanggil Gopeng Berhad. Al-maklum,Gopeng termasuk dalam daerah Kinta yang banyak bijik timah. Kerja buruh di lombong bijih memerlukan tenaga yang banyak,selalunya ayah akan bekerja syif. Masa tu ayah bergi kerja menaiki basikal.

Gaji pada masa tu tak banyak,cukup-cukup untuk makan sepuloh ahli keluarga sahaja. Sudah menjadi kebiasaan penduduk kampung menbuat kerja sambilan untuk menampung kehidupan.

Ayah dalam masa tu membuat bermacam-macam kerja kampung. Menoreh getah,berkebun sayuran dan sebagainya. Di-hadapan rumah saya ada empat kolam ikan. Ayah akan memelihara ikan kap rumput untuk jualan. Masa tu,pasaran ikan memang ada untuk makanan pekerja dikongsi lombong. Makanan ikan kap adalah daun ubi dan rumput.Selepas balik kerja selalunya ayah akan mencari daun ubi dan rumput untuk makanan ikan.

Bagi pihak kami sekeluarga,kami memang tak keputusan bekalan sumber protin. Ini disebabkan kalau nak buat lauk,selalunya ayah akan menjala ikan atau kami akan memancing ikan di kolam. Setelah beberapa lama bekerja, ayah berkemampuan untuk membeli motosikal dan senanglah berulang alik ketempat kerja. Walaupun ayah tidak pelajaran tinggi,tapi ayah tetap pentingkan pelajaran. Hidup kami pada masa tu,sederhana aje.

Begitulah routine harian ayah membesarkan kami lapan beradik. Sekarang ayah masih sihat dan berumur dalam 80 tahun. Masih pergi kekebun dan kalau kat rumah memang tidak duduk diam. Ada aje kerja yang dibuatnya. Ayah dan emak sudah mengerjakan haji dengan duit simpanannya sendiri dan ada pergi umrah juga. Mungkin usia meningkat ayah sekarang rapat dengan anak-anak,mungkin dia merasakan sunyi tanpa anak-anak.

Ayah dan emak tinggal hanya berdua kat kampung,anak yang paling dekat ada di Ipoh,lebih kurang 12km daripada Gopeng. Tapi kami adik-beradik selalu berhubung melalui telefon. Apa yang doakanm,semoga ayah berada dalam keadaan sihat dan walafiat. Semoga kami akan merasa kenikmatan

No comments: